Hör och häpna!

För bara någon timme sedan skrev jag att det enda jag jagar är älg och strax efter det kom min pojkvän med det underbara förslaget att vi ska bege oss ut i skogen i morgon och se ifall vi råkar träffa på någon tjäder! 
Största anledningen till att vi egentligen ska ut är i och för sig för att träna min gråhund Måna, men eftersom vi ska gå på goda tjädermarker är det stor chans att vi smyger på tjäder och då skadar det ju inte att ha med sig vapnet. Eftersom mitt enda vapen, en 6.5 Manlicher inte riktigt lämpar sig för jakt på tjäder får pojkvännen ta med sitt vapen (.22 magnum om jag inte minns fel) och sen är det bara att hoppas på det bästa.

Och med tanke på att det senaste en och en halv veckan har varit två incidenter där björnar har anfallit jägare känns det nästan som att man hade velat ta med sig ett kraftigare vapen, men skogen är nog så pass stor att den räcker till både oss och björnarna så det ska nog inte vara några problem. Och om vi mot all förmodan skulle träffa på en björn så är det väl bara att skänga upp benen på ryggen och springa hem, eller vad ska man göra om man träffar på en aggressiv björn när man är ute i skogen?...

Förhoppningsvis är vädret lite bättre än vad det är idag då det har regnar i stort sett hela dagen och vinden har gjort att det har känts extra kyligt...

Kommentarer
Postat av: jaktidiot

Om du försöker springa ifrån en björn triggar du björnens jaktinstinkt. Lägg dig i fosterställning och skydda huvud och nacke och spela död om du verkligen blir angripen, nästan alla utfall är skenattacker där björnen viker av när det bara är metrar kvar mellan er.

2008-10-24 @ 21:31:47
URL: http://jaktidiot.blogspot.com
Postat av: Kristin

Tack för tipset!! Frågan är om man reagerar så som man egentligen ska om man mot all förmodan bli attackerad av en björn... men det återstår väl att se isåfall :)

2008-10-25 @ 13:31:38
URL: http://kristinsverklighet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0